Sønder Stenderup Kirke
Når historien om Orgelbevægelsens blomstringstid i 1900-tallets midte fortælles, er det ofte eksempler fra Marcussen-firmaets produktion, der hentes frem til beskuelse. Imidlertid foregik der på samme tid et spændende og inspirerende udviklingsarbejde hos kollegaen Th. Frobenius & Co. i Kongens Lyngby. Et af de fine reforminstrumenter fra dette firma er i 2021 blevet restaureret med et overbevisende resultat.
Man må forestille sig, at det ved orglets projektering har været en bunden opgave at begrænse såvel stemmeantallet som arealbehovet. Kirken er overraskende stor, og man kunne med god ret hævde, at en disposition med blot 10 stemmer næppe ville slå til i dette rum. Når det alligevel ikke opleves sådan, skyldes det den markante klanglige rygrad, der skabes med fire kraftfulde stemmer i hovedværket: Principal 8’, Oktav 4’ Mixtur IV og Trompet 8’. Trompeten er med held udformet, så den glider upåfaldende ind i klangbilledet og udmærket kan anvendes i almindeligt salmespil. I det hele taget bærer den klanglige opbygning præg af en vilje til at gå utraditionelle veje, hvilket har medvirket til at give instrumentet personlighed.
Orglets ydre er formgivet af Lyngby-organisten Fin Ditlevsen, som Frobenius samarbejdede med ved flere lejligheder.